בונים בית? תכירו 2 אנשים חשובים
בונים או משפצים את הבית? מזל טוב! כאשר יוצאים לדרך עם פרוייקט נדל”ן, יש שני אנשי מקצוע מרכזיים שחשוב מאוד לבחור בקפידה רבה – מנהל הפרוייקט ומפקח הבנייה. אין זו חובה לבחור מנהל פרוייקט וניתן לנהל באופן עצמאי את הפרוייקט ורבים גם לא בוחרים מפקח בנייה, אך חשוב לזכור כי ללא אנשי המקצוע הללו, הפרוייקט יכול בהחלט להיכשל או אפילו לקרוס. אין כל ספק כי מפקח הבנייה הוא אחד מהתפקידים החשובים ביותר בכל אתר בנייה וכך גם התפקיד של מנהל הפרוייקט. אך מהם ההבדלים בין שני התפקידים הללו? איזו השכלה נדרשת על מנת לעבוד בהם? על כך בכתבה הבאה.
מדוע צריך מנהל פרוייקט?
כאשר בונים בית חדש או משפצים בית קיים יש אין ספור פרוצדורות, נהלים, אישורים ופעולות שיש לבצע. אנשי המקצוע אשר לוקחים חלק בכל פרוייקט הם רבים וכוללים בין היתר בנאים, נגרים, סיידים, שיפוצניקים, שרברבים, אנשי חשמל, אנשי מיזוג אוויר ועוד. רצוי גם שאת הפרוייקט ילווה עו”ד מומחה לנדל”ן, ואת כל החבורה המכובדת הזו יש לנהל בצורה איכותית ויעילה.
אם יש לכם את הכוחות לעשות זאת לבד – אתם מוזמנים לנסות את החוויה הזו, אך כל מי שאין לא את האפשרות והיכולת (וכמובן גם את הידע) לנהל פרוייקט נדל”ן, יכול להיעזר באיש מקצוע אשר זהו עיסוקו. את כל אנשי המקצוע הללו וכמובן גם את מנהל הפרוייקט ומפקח הבנייה, ניתן לאתר באמצעות אתרי ההשמה השונים העוסקים בתחומים אלו.
מהם תפקידיו של מנהל פרוייקט הבנייה?
מנהל הפרויקט מלווה את היזם או את האדם הבונה או משפץ בית לאורך כל הדרך, מרגע התכנון ועד לגמר הביצוע. הוא מלווה ומייעץ כבר בשלבים המוקדמים של בחירת וקניית הקרקע, הוא מסייע בבחינת מיקום הקרקע, סוג הקרקע ואפיון האזור בו רוצים לבנות. בהמשך מייעץ המנהל בכל הנוגע לזכויות בנייה על הקרקע, הכנת דוחות לבנקים, ביצוע אומדנים לשמאים וכל זאת עוד לפני תחילת העבודות עצמן. לאחר כל השלבים המוקדמים בוחר מנהל הפרוייקט את אנשי המקצוע אשר יעבדו בשטח (ויש רבים כאלה), והוא לרוב גם מעורב בקביעת השכר שלהם ובמועדי התשלום. מנהל הפרוייקט ילווה את הפרוייקט לאורך כל הדרך, תוך ניהול שוטף של כל אנשי המקצוע ומעקב אחר התקדמות העבודה בשטח.
זוהי עבודה מורכבת ומסובכת, אשר רוב האנשים לא יכולים לעשות לבד. נושאים נוספים אשר נמצאים תחת פיקוחו של מנהל הפרוייקט הם קבלת היתרי בנייה, מעקב אחר ההתחייבויות לרשויות השונות ודיווח שוטף ליזם. על מנת להיות מנהל פרוייקט אין צורך רשמי בתואר אקדמי (אם כי רצוי שתהיה למנהל השכלה בתחומים כמו כלכלה, חשבונאות או נדל”ן), אך בהחלט כדאי שתהיה לו תעודה המעידה על לימודים בתחום. יש מספר מקומות בישראל בהם ניתן ללמוד את התחום במסגרת של לימודי תעודה. לימודי ניהול פרויקטים הם בדרך כלל לימודי המשך לבוגרי אדריכלות, שמאי מקרקעין ומגוון אנשי מקצוע העוסקים בתחום הנדל”ן והבניה.
מהם תפקידיו של מפקח הבנייה?
כדאי מאוד להעסיק, במקביל למנהל הפרוייקט, גם מפקח בנייה מוסמך שיפקח על כל התהליך (כולל על מנהל הפרויקט עצמו).מפקח הבנייה הוא ברוב המקרים מהנדס בניין, קונסטרוקטור או מפקח איכות אשר יש לו ניסיון גם בתחום הבנייה. איש מקצוע זה הוא לרוב בעל השכלה אקדמית ועליו להיות בקיא בכל התחומים הרלוונטיים בתחום הבנייה. על מנת לפקח על פרוייקט בנייה יש צורך בידע מקצועי רב וחשוב להבין לעומק את תהליכי הבנייה, את כל ההליך הבירוקרטיה קשור לפרוייקט, והחשוב מכל – עליו להכיר לעומק את התפקידים של הקבלן, מנהל הפרוייקט והעובדים בשטח, על מנת שיוכל לפקח עליהם.
למפקח הבנייה תפקידים רבים ומגוונים, בין היתר – תיאום בין כל המעורבים בפרוייקט, בדיקה של כל קבלני המשנה אשר מועסקים בפרויקט (גם אם הם מועסקים על ידי מנהל הפרוייקט), בדיקה ופיקוח על איכות העבודה, מעקב אחר התקדמות הפרוייקט, בדיקה של ליקויים בפרוייקט ודיווח שוטף ליזם על כל בעיה שעולה. לאור תפקידים הרבים של מפקח הבנייה (אשר רק חלקם מפורטים להלן), ברור שחשיבותו של איש מקצוע זה היא גדולה מאוד, ולכן מומלץ להעסיק מפקח בנייה בעל השכלה רבה ומגוונת, בעל ניסיון רב, וכמובן – עם כמה שיותר המלצות.
פורסם ע”י דרורית ה.
מצאת שגיאה בעמוד זה? יש לכתוב תגובה בתחתית העמוד זה!