קידום אתרים במנוע חיפוש גוגל
קידום אתרים במנועי חיפוש הוא נושא חם בעל חשיבות עסקית ויוקרתית בקרב בעלי אתרים ועסקים המפורסמים באינטרנט. גולש אקראי המעונין לרכוש או מחפש המלצות למוצר כמו ‘מכונת כביסה’ עשוי להקיש ערך זה במנוע חיפוש ולהתחיל את חיפושיו אחר המוצר מכאן. החנויות הראשונות שתופענה תהיינה בעלות הסיכוי המרבי למשוך את הגולש לרכוש אצלן. באנגלית נקרא התחום Search Engine Optimization או בקיצור SEO. המאמר נועד למנהלי אתרים ומרכז טיפים בסגנון “עשה זאת בעצמך” כיצד לקדם אתר במנוע חיפוש גוגל, יחד עם זאת מירב העצות גם יתאימו למנועי חיפוש נוספים כמו MSN.
אקדים ואומר שאינני מומחה לקידום אתרים, למרות זאת, לאחר שבדרך מקרה נפלו לידי מספר טיפים בנושא החשוב והמעניין הזה (לפחות עבור בעלי אתרים) החלטתי להרחיב את ידיעותי בנושא ולהתנסות, ואכן לאחר יישום מעט טיפים אשר מצאתי בדפי מידע שונים ופורומים נראה שיש בזה משהו, וניתן בהחלט לקדם אתר באופן משמעותי במנועי חיפוש. לדוגמה, חיפוש הערכים “אינדקס אתרים מרוכז” או “די.נט” במנוע גוגל לא הניב בתוצאותיו את האתר “http://dnet.no-ip.biz” במקום הנראה לעין, כיום האתר נמצא במקום הראשון בחיפוש גוגל של ערכים אלו. אולם, הדרך לסלילת מיקום האתר בדף הראשון לערך החיפוש “אינדקס אתרים” ארוכה. אוסיף ואומר שלמרות שהמטרה הייתה לבדוק כיצד ניתן ל”קדם אתר” באמצעים טכניים, הקריאה והטיפים שכנעו אותי שמיקוד האתר ואיכותו לקהל היעד הם הדרך הנכונה לקידומו.
בחירת טכנולוגיה לבניית אתר
קידום אתרים תלוי ביכולת של מנועי החיפוש לסרוק את האתר ולמפתח (Index) אותו. מנועי חיפוש משתמשים לרוב בסורקים הנקראים “רובוטים”. עם גילויו של אתר הרובוטים מבצעים קריאה וניתוח של האתר כדי למפתח אותו, הרובוטים “אוהבים” בעיקר מלל והרבה ממנו. הרובוטים אינם מתרשמים מגרפיקה תמונות וכדומה. הם ‘מעדיפים’ אתרים הבנויים “בשפה פשוטה”. אתרים הבנויים בטכנולוגיית Flash לדוגמה, נחשבים מורכבים וקשים יותר להבנה עבור הסורקים ולכן קשה יותר לקדמם.
ישנם אתרים כגון ynet, nrg שזקוקים פחות למנועי חיפוש כדי לקבל את מנת הגולשים היומית שלהם. אם אתרכם אינו נמנה על אתרים כאלו, השתדלו לבנות את דפי האתר בטכנולוגיה ‘פשוטה’.
מיקוד תוכן האתר למשתמשיו
מקדו את תוכן האתר ושפרו את איכותו כדי שישרת את קהל היעד שלו כהלכה. אתר ממוקד כהלכה למשתמשים הינו נוח לקידום ולכן בעל סיכויים טובים שיופיע במיקום גבוה בעת חיפוש נושאים הקשורים בו.
התמקדו בתוכן הדף, תארו את הנושאים באמצעות מלל. המלל מכוון את הגולשים טוב יותר, ומגדיל את הסיכוי שגולש במנוע חיפוש יגיע לאתרכם.
שימרו את עיצובי הדף מבוססי CSS בקובץ חיצוני וקשרו קובץ זה לדף, יש לכך שני יתרונות, האחד ניתן להשתמש בקובץ העיצוב לכל הדפים באתר, והשני הפחתת כמות השורות בדף מקלה על הרובוטים ומקצרת את משך הסריקה ומשאירה אותם להתמקד בעיקר.
תנו תוכן לקישור, למשל אם אתר די.נט הוא אינדקס אתרים, אזי כדאי ליצור קישור לאתר, כמו אינדקס אתרים בעל משמעות ולא די.נט שאין לו משמעות בכל הנוגע לחיפוש של גולשים אחר נושא מסוים. יש כאלה שמתייחסים גם על ניהול מוניטין בגוגל וצריך לקחת זאת בחשבון.
בחירת מילות מפתח
מילות מפתח, בחירתן ושילובן בצורה נבונה בתוכן האתר, הם מפתח להצלחה עבור קידום אתרים. כאשר האתר ממוקד כהלכה לקהל היעד קל לאתר את מילות המפתח. חשוב להחליט ולבחור “מילות מפתח” המתאימות לתוכן האתר וליעדיו ואשר יהיו גם מבוקשות ע”י הגולשים המחפשים אתרים מסוג זה. לדוגמה, מנהל אתר די.נט שעוסק באינדקס אתרים כללי ירצה שבעת הקשת הערך “אינדקס אתרים” בחיפוש גוגל, יופיע אתרו בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש. לשם כך הגיוני שיבחר במילות מפתח כמו “אינדקס אתרים”, “מדריך אתרים”.
שיקולים בבחירת מילות מפתח
– שיתאימו למטרת האתר
– שיתאימו לתוכן האתר
– בעלות סבירות גבוהה שגולש יקיש אותן בחיפוש בגוגל במטרה למצוא אתרים מסוג זה
– שהתחרות עליהן מול אתרים אחרים תהיה אפשרית
לאחר שבחרנו את מילות המפתח החשובות, יש לשלבן כהלכה הן בתוכן האתר והן בקוד.
ישנם כלים העוזרים במלאכת איתור מילות חיפוש נפוצות, להלן שני אתרים המספקים שירות זה עם תמיכה בעברית:
– כלי לאיתור מילות חיפוש נפוצות
– כלי חברת גוגל לבחירת מילות מפתח
שלבו מילות מפתח בתיאור הקישורים.
שילוב מילות המפתח בתגי “meta name”
במקומות רבים (אתרים\פורומים) נכתב שחלק ניכר מתגים אלו אינם משמעותיים עבור לקידום אתרים בגוגל, יחד עם זאת החלטתי לעשות בהם שימוש:
בתג זה מצויינים מילות מפתח המופרדות באמצעות פסיקים. יש לשלב בתג זה מילות מפתח שבחרתם לאתר. שימו לב ששילבתי גם מילות מפתח בעברית הפוכה.
תג זה נועד לספק תאור רחב של תוכן האתר. השתמשו בתג זה כדי לספק תאור מדויק של הדף ושל תוכנו.
תג זה נועד עבור ה”רובוטים” של מנועי החיפוש אשר סורקים את האתר הראשי. משמעות הפרמטר “INDEX” היא להורות לרובוט שיש למפתח את הדף. ומשמעות הפרמטר “FOLLOW” מורה שיש גם לסרוק קישורים המופיעים בדף. פירוט רחב של תגי Meta ניתן למצוא ב- הסבר על תגי Meta.
שילוב מילות מפתח בתג title
זהו תג חשוב עבור אתר, ניתן להשוות אותו לפרסומת או כרזה שנועדה למשוך מבקרים אליו. ולכן חשוב לשלב מילות מפתח בתג וכמובן חשוב שהערכים המופיעים בתג יופיעו בתוכן הדף כדי להוכיח רלוונטיות.
דפי משנה
1. יש להשתמש בכל המצוין לעיל גם עבור דפי המשנה בהתאמה כמובן לתוכן.
2. להוסיף הפנייה מכל דף משנה לאתר הראשי, רצוי שתיאור ההפניה יכלול מילות מפתח, לדוגמה:
הערה: יש לכלול את התו “/”בסוף הקישור.
שמירה על קוד נקי
כדי להקל על הרובוטים את מלאכת הסריקה של אתר יש לשמור על קוד תקין וללא שגיאות. ניתן לבדוק את תקינות קוד אתר באמצעות השירות הבא: בדיקת תקינות קוד
עדכון שוטף של אתר
נראה שמנועי החיפוש מעריכים שינויים ועדכונים באתרים, אתרים משתנים זוכים לביקורים תכופים של הרובוטים הסורקים. כדי לשמור על מיקום אתר או לקדמו מומלץ להרבות בשינויים (אפילו קטנים).
מה לא לעשות
במילה אחת – להגזים. שילוב יתר של מילות מפתח בתוכן עלול להבריח גולשים, ו\או גוגל עשוי לזהות את כוונתכם ו”להעניש” או להתעלם ממילות מפתח ולכן תדורגו נמוך ביחס למילות חיפוש אלו. שלבו מילות מפתח בתוכן אתר בטבעיות ושלא תראינה מאולצות.
כלי עזר לשימוש בעת קידום אתרים
– ניתוח אתרים (דף) אינטרנט- בדיקת משך זמן עליית אתר בדפדפן
– בדיקת מיקום הדף בגוגל (Pagerank)
– בודק תקינות קישורים של דף אתר
– כלי לבדיקת פופולאריות של אתר
– כלי לבחירת מילות מפתח
– כיצד נראה הדף שלך מנקודת מבט של מנוע החיפוש
סיכום
כאמור, אלו שינויים שביצעתי באתר אשר סיפקו הצלחה חלקית. הנושא רחב וישנם טיפים ומאמרים רבים, לקריאה נוספת אמליץ על חיפוש נוסף סביב הערכים:
– SEO Optimization
– search engine optimization
– seo forum
– seo tips
פורסם ע”י ציקי סולומן